Insomni. Tractaments

Es defineix com la dificultat per adormir-se o per mantenir-se adormit, i per tenir un despertar precoç o un son no reparador. Els episodis poden aparèixer i desaparèixer, i ser temporals o crònics.

Els símptomes poden incloure:

  • problemes per agafar el son
  • despertar-se diverses vegades al llarg de la nit o excessivament aviat
  • tenir sensació de cansament i incapacitat de concentrar-se durant el dia
  • irritabilitat

Foto

Les causes habituals poden ser:

  • les preocupacions
  • algunes malalties
  • el ritme de vida
  • certs medicaments

El risc d'experimentar aquest trastorn augmenta en els casos següents:

  • ser dona
  • tenir més de 60 anys
  • patir un trastorn mental
  • estar sotmès a molt d'estrès
  • treballar de nit o canviar de torn amb freqüència
  • viatjar sovint llargues distàncies

L'insomni pot desaparèixer amb l'adopció de canvis d’estil de vida i d'hàbits d'higiene del son i/o amb el tractament de les causes que el produeixen.

MESURES D’HIGIENE DEL SON

Mantenir horaris regulars a l’hora d’anar a dormit i llevar-se al matí. Fins i tot vacances i caps de setmana.

Limitar el temps diari al llit a les necessitats individuals. Estar al llit molta estona pot produir un son fragmentat i lleuger.

Evitar migdiades (màxim 20-30 min i sense posar-se al llit).

Practicar exercici físic de manera regular i moderada, però com a mínim 3 h abans d’anar a dormir.

Obtenir una exposició solar diürna adequada durant el dia.

Associar el llit amb el dormir: evitar veure la televisió, menjar, …al llit. Llegir una mica o escoltar música pot anar bé només si s’associa amb la son.

Evitar els sopars abundants i preferentment finalitzar 2-3 h abans d’anar al llit, però no anar a dormir amb gana.

Evitar consum substàncies i fàrmacs estimulants a partir de mitja tarda (cafeïna, nicotina, te, xocolata).

Evitar prendre alcohol per afavorir la inducció del sona ja que fragmenta el son.

Evitar l’exposició a llum brillant just abans d’anar al llit com la televisió, tauleta, mòbil o l’ordinador.

Disminuir l’estrès: tenir una estona cada dia per pensar i ordenar les coses, sense tensions; saber prioritzar; viure el present; establir relacions d’afecte en tots els àmbits.

Mantenir l’entorn nocturn amb una temperatura agradable, silenci i foscor i portar roba de llit còmoda.

Relaxar-se abans d’anar a dormir i afavorir hàbits associats amb l’hora d’anar a dormir.

Davant de la impossibilitat d’agafar la sona, sortir del llit i realitzar una activitat relaxant (escoltar música suau, lectura senzilla) i només tornar al llit si es té son. No preocupar-se, no mirar el rellotge.

En cas de despertar-se a mitja nit, no menjar res o pot comentar a despertar-se de forma habitual a la mateixa hora amb sensació de gana.

EN GENT GRAN TENIR TAMBÉ EN COMPTE:

Limitar el consum de líquids per la tarda, sobretot si la freqüència urinària és un problema.

Prendre els diürètics pel matí.

Tenir en compte l’efecte que certs medicaments poden tenir sobre el son.

Els estimulants a l’hora d’anar a dormir i els sedants durant el dia poden afectar desfavorablement el son.

SI AQUESTES MESURES NO SÓN SUFICIENTS, es poden recomanar plantes medicinals i/o complements alimentosos que ajudin a relaxar-se i a agafar el son.

SI EL PROBLEMA PERSISTEIX MÉS DE QUINZE DIES, cal parlar amb el metge de capçalera per valorar la necessitat d’un tractament farmacològic. També hi ha clíniques especialitzades en medicina del son, que poden ajudar a resoldre el problema.

 

I recordi: Davant qualsevol dubte consulti al seu metge o farmacèutic.

 

BIBLIOGRAFIA:

DEPARTAMENT DE SALUT. GENERALITAT DE CATALUNYA. Trastorns del son. L’Insomni.[En línia]. Barcelona. <https://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/s/son/trastorns-del-son/  > [Consulta: 31 de març  2021].

PROGRAMA D’EDUCACIÓ SANITÀRIA SOBRE EL BON ÚS DELS MEDICAMENTS (PESBUM). Què cal saber de l’insomni?

CONSEJO COLEGIOS DE FARMACÉUTICOS DE ESPAÑA. Trastornos del sueño: abordaje farmacoterapéutico. Punto Farmacológico nº 150 Marzo 2021.


Els informem que la nostra web utilitza cookies de tercers tècniques per recopilar informació estadística dels usuaris que accedeixen a la web.
Aceptar tot. OK Més informació aquí